Fogínygyulladás

A fogíny gyulladását (gingivitis) leginkább a lepedék okozza, mely a fogíny közelében alakul ki. Az ínygyulladást okozó lepedék összetétele különbözik a fogszuvasodást előidézőétől. Ezért látjuk gyakran, hogy vannak, akik inkább a fogszuvasodásra hajlamosak, míg mások főként a fogágybetegségre, ami elsősorban a szájflóra ( a szájban élő mikroorganizmusok összessége) összetételétől függ.

Az íny közelében felgyülemlő lepedék összetétele lassan megváltozik, míg már túlnyomórészt olyan baktériumokat fog tartalmazni, melyek ínygyulladást képesek kelteni. A fogágy - először az íny - a bakteriális fertőzésre gyulladással reagál, és ennek egyik következménye az íny duzzanata, érzékenysége és vérzésre való hajlama. Az íny és a fogak természetes, közvetlen kapcsolata megszűnik, és a fogak érzékeny nyaki területe elveszíti szigetelését. Így a fog hidegre, melegre, édesre, sósra, fogmosásra stb. érzékeny lesz, és ez oda vezethet, hogy a fogmosást még inkább elhanyagoljuk. Nagy kár, mert az ekkor alkalmazott alapos tisztítás két-három nap alatt megszűnteti a gyulladást. Ilyenkor érdemes puha fogkefét használni, mert az kevésbé irritálja a fogat és az ínyt. A puha fogkefe tisztító hatása is kisebb, ezért a mosási időt növelni kell.

A fogágy kezelés alapvető eleme a lepedék és a fogkő eltávolítása. A fog- és gyökérfelszínen lerakódott, mineralizált és nem mineralizált lerakódások - amelyek lehetnek ételmaradékok, bakteriális lepedék, elszíneződések és fogkő - ínygyulladás és fogágybetegség kialakulásához vezetnek.Az íny felett elhelyezkedő fogkő sárgás színű, eredetét tekintve elmeszesedett lepedék. A felszíne érdes, amely kedvez a baktériumok megtapadásának, ezáltal gyulladás kialakulásának. Az íny feletti és alatti fogkő eltávolításához, azaz a depuráláshoz ultrahanggal működő gépi eszközt használunk.