Fogágybetegség

Ez egy gyűjtőfogalom, mely az ínygyulladást és az ínysorvadást is magában foglalja. Jellegzetes tünetei a duzzanat, vérzés, fájdalom. Leggyakoribb betegségek egyike. Felnőtt lakosság 60-80%-a fogágy betegségben szenved. A foghús vörös,fellazul, a fogakat körülvevő lágy részek vannak gyulladtak. A fogtartó csontszövet is gyulladt, aminek hatására pusztul, és ez foglazuláshoz, végső soron fogelvesztéshez vezethet.

A fogágybetegség manapság a népesség 99%-át érinti Magyarországon. Egyértelműen az ínytasakokban és a foggyökér felszínen megtalálható baktérium-fertőzés következménye.Megelőzhető otthoni alapos fogtisztítással, makacsabb esetben rendelői fogtisztítással, fogkő eltávolítással!

Kiváltó okok lehetnek a lepedék, a fogkő, elálló szélű tömés, fogelvesztés, egyoldali rágás, dohányzás (oxigénhiányos állapot miatt a gyógyulás rendkívül lelassul), örökletes tényezők, gyógyszerek, valamint a stressz, de anyagcsere betegségek (cukorbetegség, pajzsmirigy betegség), terhesség, klimax, fogamzásgátló tabletta szedése is segíthetik kialakulását.A fennálló fogágybetegségek többsége kezelhető, gyógyítható.

A fogágy betegség nem csak az egyik leggyakoribb ok a fogelvesztésben, de a legújabb kutatások bizonyítják, hogy komoly rizikófaktor a szívinfarktus és cukorbetegség kialakulásában. Fogágy betegséggel összefüggésben lehet még a koraszülés is, valamint a kis súllyal születtek!Kialakulása szakszerű fogkő-eltávolítással (ultrahanggal), rendelői professzionális fogtisztítással, otthoni szájápolással megakadályozható, újra tünetmentes lehet a páciens. Egyes esetekben (genetikai okok) a fogágybetegség soha nem gyógyul meg.

A kezelés során az ultrahangos készülék leválasztja a fogfelszínről a lerakódott lepedéket, elszíneződéseket és fogkövet, miközben vízzel mossa, hűti a fogakat. A fogkőképződés mennyisége egyénileg eltérő, ezért az orvosaink által javasolt időközönként célszerű megismételni a kezelést. Általában félévenként időszerű, így egybeesik az egyébként is szükséges féléves fogászati kontroll időpontjával. a fogkő-eltávolítás után tanácsokat adunk a pácienseinknek arra vonatkozólag, hogyan érdemes az otthoni fogtisztítást végezni annak érdekében, hogy a fogkő kialakulását valamilyen mértékben meg lehessen előzni.

Tasakkezelések:

A fogágy gyulladása a fogat tartó csont pusztulását okozza. A fog és az íny között ilyenkor tasak alakul ki, amiben a fogágy gyulladását okozó kórokozók elszaporodnak. Ha ezt a tasakot megszüntetjük, a kórokozók eliminálásával a gyulladás is megszüntethető. A csont pusztulását így megállíthatjuk, a fogakat megmenthetjük.