Fémallergia

A fémötvözetek alkotóelemei allergénként szerepelhetnek, ha a szájban oldódva az ötvözetről leváló fémionok a véráramon keresztül szervezetbe jutnak. Különösen veszélyeztetettek azok a betegek, akiknek a szájában többféle fém egyszerre fordul elő.

Ennek legmarkánsabb példája, amikor az amalgám és valamilyen nemesfém - többnyire arany - egymás mellett található. Ilyenkor a fémek közötti potenciálkülönbség következtében ionok szabadulnak fel, melyet kellemetlen tünetek kísérnek: a fémes íz, bizsergés, nyálfolyás, ínygyulladás, nyálkahártyafekély. A fogpótlást viselőknél leggyakoribb a nikkel-túlérzékenység. Ennek egyszerű oka az, hogy ez a fém fordul elő legnagyobb mennyiségben a mindennapi használati tárgyainkban, így az ékszerekben, csatokban, fémgombokban, szemüvegkeretekben, de a fogpótlásokban is. A nikkelen kívül a króm, kobalt, higany, palládium, ezüst vagy réz a felelős a különböző allergiás panaszokért.

Fémallergia tünetei:

• Szájszárazság, esetenként fokozott nyálfolyás
  • Nyelvbizsergés
  • Nyálkahártyafekélyek megjelenése
  • Szájégés
  • Ínygyulladás, vérzés
  • Hámvastagodás
  • Szájkörüli bőr gyulladása, ekcémák
  • Savanyú, fémes ízérzés
  • Bőrkiütések
  • Hajhullás
  • Krónikus fáradtság, hőemelkedés
  • Ismeretesek gyomor- és béltünetek is

A fenti panaszok észlelése esetén érdemes felkeresni fogorvosunkat, aki allergológiai illetve bőrgyógyászati vizsgálatra irányítja Önt. A diagnózist minden esetben szakorvos állítja fel, és ennek ismeretében fogorvosunk az Önnek legmegfelelőbb kezelést javasolja. Bizonyított esetekben csak olyan ötvözetből lehet fogpótlást készíteni, amely nem tartalmazza az allergizáló fémösszetevőt.Higanyallergia esetén az amalgámtömések cseréje indokolt.