H-K-CS 14:00-19:00
+3642/404-690
+3620/985-5200

FOGÁSZTAI GÓC

Maga a góc az esetek nagy részében tünetmentes, nem fáj, sőt nem is érzékeny. Mivel a gyulladás lassan alakul ki és a folyamat elhúzódó, észre sem vesszük, hogy adott helyen valamilyen kóros elváltozás található.A gócban felszaporodnak a baktériumok, amelyek a vérpályába kerülve a szervezet csökkent ellenálló képességű területein megtapadnak, és azokat megbetegítik. Számos kutatás bebizonyította, hogy nem feltétel a baktériumok jelenléte, a betegség kialakulásához az is elegendő, ha a kórokozók mérgező (toxikus) termékei érik el a „gyengébb” szöveteket.

Milyen tüneteknél áll fenn gócbetegség gyanúja?

• ismeretlen okú ízületi fájdalmak
  • foltos hajhullás
  • bőrön jelentkező kiütések
  • különböző szervek, szervrendszerek hosszú ideje tartó, ismeretlen eredetű megbetegedései
Leggyakrabban előforduló gócok:

• a fogak
  • a mandulák
  • a középfül
  • az orr melléküregei (arcüregek)
  • az epehólyag
  • a prosztata/petefészek
  • a vakbél (féregnyúlvány) idült (krónikus) gyulladása
A fog eredetű gócok aránya a legmagasabb a szervezetben. Minden fog szerepelhet gócként, amelyben mély szuvasodás látható, vagy a fogbél idült gyulladása áll fenn. A gyökér körül kialakult elváltozások, a fogágyban maradt betört gyökerek, letört fogak szintén gócként szerepelhetnek. Gócbetegség okozója lehet a fogágyban maradt fog is, amely különböző okok miatt (pl.: nincs elég hely, nem függőlegesen helyezkedik el az állcsontban) nem tud előtörni.

Krónikus ínygyulladás, fogágybetegség is lehet góc. Ezeket fogágyi (parodontális) gócnak nevezzük. Fogágybetegség során a fogak körül mély tasakok képződnek, amelyek rendkívül nehezen tarthatók tisztán. A tasakok mélyén elszaporodó baktériumok a véráramba kerülve távoli szervek megbetegedéseit okozhatják.Fontos tudnunk azt, hogy nem minden fogászati – fent említett – elváltozás viselkedik gócként! Ezeket a kórfolyamatokat csak akkor tekintjük gócnak, ha a szervezet egyéb területén olyan ismeretlen eredetű betegséget okoznak, amely gócbetegségnek tekinthető.

Fogászati góc talaján kialakuló szervi megbetegedések - gócbetegségek:
sokízületi gyulladás
bizonyos szív-és érrendszeri megbetegedések
kötőhártya gyulladás
krónikus vesegyulladás
különféle allergiás folyamatok
gyermekkori asztma
ekcéma
Fogászati góc keresése, diagnosztizálása:
Ha valamely betegség kapcsán felmerül fogászati góc jelenlétének gyanúja, akkor a szájüreg alapos átvizsgálása indokolt. Először ellenőrizzük a fogak vitalitását (él-e a foggyökér vagy sem), majd átvizsgáljuk a fogak koronai részét, megtekintjük, megtapintjuk az ínyt, speciális szonda segítségével ellenőrizzük, hogy vannak-e tasakok a fogak és az íny között. A fizikális vizsgálatot röntgenvizsgálat követi, ugyanis számos elváltozást kizárólag röntgenfilmen fedezhetünk fel. (pl.: gyökércsúcsi elváltozások, áttörésben visszamaradt fogak, egyebek).